En välbyggd och robust dämpare. Det var otroligt många skruvar som tog sin tid att montera men tålamod och monteringsanvisning framför sig är det fullt möjligt. Monteringsanvisningen går att ladda hem här och är 16 sidor lång. Dämparen är en blickfångare och dämpar otroligt bra. Ingår medium och hard(+100kg) fjäder där medium redan sitter på. Baklampan kopplas enkelt ihop med befintlig kontakt. Till skillnad från andra bakdämpare har Sharkset utformat ett system för montering som skiljer sig får alla andra vilket gör att både dämpare och motorn sitter stabilt.
Här är en direkt länk till vår webshop där man kan köpa dämparen.
Det är många som upplever att bakskärmen skramlar på de nya modellerna och åtgärdar detta med en mindre service av bakskärmen. Vi passade även på o se över error 21 på denna sparkcykel. Då hitta vi att de använder de nya moderkorten i dessa modeller vilket glädjer oss då vi redan sålt dessa i över 1 års tid. Dessa moderkort är hållbara och har en siliconmassa på insidan som håller fukt borta.
Nu har även Sharkset släppt framdämpare till Xiaomi. Vi har monterat första dämparen och provkört den. Den var stabil och precis lika bra som till Ninebot G30. Då det finns 3 olika fjädrar så har vi denna gång haft medium då kund väger mer än oss men trotts att det var för hård för vår vikt kunde man känna den mjuka dämpningen. Vi är stolta att få vara distributörer till denna fantastiska dämpare.
Detta är den absolut bästa dämparen jag har testat. Har letat länge efter något med hög kvalitet och bra dämpning. Enda nackdelen är att det kan stänka från framhjulet vilket går att lösa med 3d printad modell som man klickar på dämparen. Detta är en kvalitetsdämpare som kommer med 3 olika hårdheter på fjädrar så man kan anpassa dämningen efter sin vikt. Dessutom har den ledlampor som går att koppla in till moderkortet. Dock har jag upptäckt att till G30D modellen så funkar det inte så bra men till vanliga modellerna fungerar den. Ledlamporna justeras med fjärrkontroll.
Vi använder LG eller Samsung högkapacitetsbatterier för att få så lång sträcka som möjligt på så lite utrymme som möjligt. Vi vet att få åka längre är viktigt och uppskattat då batteriet inte alltid räcker till när man som mest behöver det. Nedan ser ni 10Ah kit som ger 25km extra.
Ägare hörde av sig på grund av att hans framhjul satt löst på axeln och det var svårt att rulla sparkcykeln. Efter att tagit loss kåporna och tagit loss axeln så kunde jag se att det var inga hjullager kvar.
En kund kom in med problem med motor som låter illa. Efter en felsökning kan man se att motorn börja korroderat En motor renovering behövs göras då kostnaden för detta är dubbelt så billigt som en ny motor.
Att underhålla sin Ninebot ES4 är något som förlänger livslängden då vi kan åtgärda eventuella vattenskador innan de börjar korrodera. Nya hjullager håller fukten borta från motorutrymmet. Stötdämpare blir nermonterade och blir smörjda som gör att de håller längre. Framgaffel får tillbaka sin stabilitet så hjulet håller sig på sin plats. Och mindre glapp i styret som är vanligt på dessa modeller.
Kund kom in med en Xiaomi M365 som hade fått väldigt kort räckvidd. Efter en felsökning och mätning av celler kunde det konstateras att flera celler inte höll den inre resistansen väl då de laddades upp men föll snabb ner i spänning. Kunden upplevde sen lång tid att batteriet hade svårt att köra längre sträckor valde han alt att byta ut cellerna mot kvalitet celler som gav han 10,5Ah som kommer närmare Pro modellen.
Här har vi en helt vanlig montering av Monorim framdämpare som en kund önskat.
Kund kom in med punktering och ville byta till 10" däck. Montering av dessa behöver lite pill då kabeln till lampan där bak kan sitta tajt med däcket. Att värma in den med värmepistol och limma kabeln mot ramen får däck utrymmet den behöver.
En kund som älskar att pendla på sin elspakrcykel ville ha en Monorim bakstötdämpare. Jag hjälpte honom med en beställning och montering. Denna dämpare satt både robust och fjädrade otroligt bra. Då även en framdämpare var tidigare installerad blev stå-plattan som en flygande matta som gav en gungande känsla när man körde på ojämnheter.
Kund kom med egen Monorim framstötdämpare som han ville ha hjälp med att montera. Enkel dämpare att montera om man tar det stegvis i rätt ordning.
Detta var faktiskt mitt batteri där både kontakten blivit dålig samt att bmsen gått sönder. Så jag passade på att byta allting vilket fick liv i mitt batteri igen. Ibland behöver man mecka med sina saker också vilket är kul.... ibland.
Det är inte ofta det händer men har hänt en gång. Vilken tur att man hade en BMS på lager till denna G30. Bmsen ville inte ge ström till cykeln och den blåa lampan som ska blinka gjorde det inte. Efter ett byte kunde detta batteriet fungera igen.
Här är ett rätt vanligt problem som uppstår om man kör ofta i regn. En åtgärd som stoppar just sådana problem är att byta hjullager. I detta fall hade det inte gjorts vilket gör att hjullager blir torra och börjar släppa in fukt utifrån. Motorn börjar rosta och till slut blir den trög att köra vilket i sin tur leder till att moderkortet får jobba otroligt hårt för att driva motorn och till slut ger det upp och brinner av. Här är ett sådan fall.
Ibland går hallsensorn sönder för att motorn fått arbeta hårt. Detta kan ske om cykeln är för trimmad eller om den belastas mycket under långa perioder. Hallsensorbytet kräver både skicklighet att få bort de gamla sensorerna men även att kunna få i de nya rätt då hela sensorn är lätt att ha sönder. Skulle rekommendera någon som gör detta för första gången att beställa 2-3 sensorer då jag själv hade sönder dom i början men även att det händer idag också.